Zoektocht naar Accountability
The Wizard of Oz

Op weg naar de Tovenaar

‘Wie ben jij?’ vroeg de Vogelverschrikker en rekte zich uit.
Geeuwend voegde hij eraan toe: ‘En waar ga je heen?’
‘Ik ben Dorothy,’ antwoordde het meisje, ‘en ik ben onderweg naar de Smaragden Stad. Ik wil de grote Oz om hulp vragen, want ik wil terug naar Kansas.’
‘Waar is de Smaragden Stad?’ vroeg de Vogelverschrikker. ‘En wie is Oz?’
‘Weet je dat echt niet?’ antwoordde het meisje verbaasd.
‘Nee, ik weet niets. Zie je, ik ben een vogelverschrikker en heb dus geen hersens,’ antwoordde hij droevig.
‘O, wat naar voor je,’ zei Dorothy.
‘Als ik nou eens met je meeging naar de Smaragden Stad, denk je dat Oz me dan wat hersens zou willen geven?’
‘Dat weet ik niet,’ antwoordde het meisje, ‘maar je kunt gerust met mij meekomen als je dat wilt. En als Oz je geen hersens wil geven, ben je in elk geval niet slechter af dan je nu bent.’
‘Dat is waar,’ antwoordde de Vogelverschrikker.

– L. Frank Baum, The Wizard of Oz-

The Wizard of Oz is een ‘sprookje’ dat gaat over een bewustwordingsproces. De personages gaan op reis. Gaandeweg beseffen ze dat de kracht die ze zoeken om hun wensen te vervullen in henzelf zit. Tot het eind aan toe zien ze zichzelf als slachtoffer van de situatie. Daarom trekken ze naar de Smaragden Stad in de hoop er de ‘almachtige’ Tovenaar te vinden. Hij kan hun immers de moed, het hart, de wijsheid en de middelen geven om hun doel te bereiken. Maar het is de tocht zelf die de personages kracht geeft.

Wie het boek leest, herkent zichzelf in deze reis van onwetendheid naar kennis, van angst naar moed, van machteloosheid naar kracht, van slachtofferschap naar accountability. Iedereen is ongetwijfeld ooit deze weg gegaan.

Jammer genoeg gaan we doorgaans voorbij aan de wijze lessen van dit verhaal: ‘Zorg dat je onderweg niet vastzit, geef anderen niet de schuld van de situatie waarin je verkeert; wacht niet tot tovenaars met hun magische toverstok zwaaien, en verwacht nooit dat problemen vanzelf verdwijnen.’

In onze dynamische en snel ontwikkelende samenleving is de verleiding echter groot om in de slachtofferrol te kruipen. In plaats van verantwoordelijkheid nemen, grijpen we elk mogelijk excuus aan om tekortkomingen te verantwoorden: een tekort aan middelen, onbekwame medewerkers, snel veranderende markten enzovoort. Van de hoogste regeringsleider tot de monteur in de garage, we nemen niet snel verantwoordelijkheid voor verkeerde inschattingen.

Tekortkomingen en fouten zijn echter van alledag. Ze zijn eigen aan de mens én het bedrijfsleven. Dit niet erkennen, versterkt dat wat fout gaat. Daardoor kunnen we ook niet leren van onze fouten en ze herstellen. De wil om meer accountability te dragen helpt individuen, teams en organisaties uit deze valkuil en opent de weg naar succes.

KUNNEN TOVENAARS VOOR DE OPLOSSING ZORGEN?

Bedrijfsleiders gingen wereldwijd op zoek naar managementtovenaars die op magische wijze moesten zorgen voor meer productiviteit, lagere kosten, een groter marktaandeel, mondiaal concurrentievermogen, snellere marktbewerking, versnelde innovatie. Met veel poeha namen de tovenaars ’s werelds grootste bedrijven mee op een avontuurlijk maar denkbeeldig pad naar Oz. Ter plekke werden de bedrijfsleiders meer geconfronteerd met make believe dan met make happen. Succes komt niet voort uit een of andere hype, een of ander paradigma, proces of programma. Succes komt voort uit de bereidheid van medewerkers om accountable te zijn voor de resultaten die ze willen bereiken.

In de afgelopen jaren hebben wij diverse bedrijven en organisaties mee op reis genomen. Niet naar een tovenaar..maar naar hun eigen ik en vervolgens naar het team. Zo realiseerden wij samen met hen een cultuur van Accountability. Een mindset van zien, oppakken en doorpakken.

Het resultaat? Betere bedrijfsresultaten, sterker leiderschap, grotere loyaliteit van medewerkers, meer innovatie, persoonlijke ontwikkeling van alle betrokkenen in de organisatie.

MEER LEZEN?

Ben je na het lezen van deze blog geïnspireerd geraakt en wil je meer lezen over Accountability? Bestel dan het bewezen management boek ‘The Oz Principle‘, of de Nederlandse vertaling ‘Het Oz Principe‘.

MEER INFO ? – NEEM CONTACT OP

Wil je gelijk aan de slag? Neem dan contact met ons op via contact@ownpower.nl.

 

Meer weten?

Algemeen telefoonnummer
Algemeen e-mailadres